Laura

Laura

Laura
J. K. Johansson

Kniha Laura představuje první díl trilogie Prokletí městečka Palokaski. Jde o severský psychologický thriller, který se odehrává v dnešní době sociálních sítí.

Bývalá policejní specialistka na internetové zločiny Miia Pohjavirtová se vrací do rodného města, aby nastoupila na střední škole jako metodistka prevence. V den jejího příchodu je oznámeno zmizení dívky Laury Andersonové, která se nevrátila ze slavnosti konce prázdnin. Díky stránce Nezvěstná Laura, již založí její rodiče, začnou v souvislosti se jménem této dívky vyplouvat na povrch skutečnosti jako drogy, drsný sex a podivné vztahy, což zapříčiní, že případ brzy ztratí nálepku klasického pohřešování. Všem je jasné, že Laura musela být zavražděna. Studentka byla zároveň klientkou Miina bratra Nikkeho, který pracuje na střední škole jako psycholog, a jejich vztah byl několika  lidem v internetových diskuzích minimálně podezřelý. Miia se neváhá zapojit do vyšetřování.

Kniha se velmi dobře a rychle čte. Jazyk autorky a také překladatelky je hovorový, ale neužívá nespisovných výrazů, které by znesnadňovaly čtení. Řadí se k současnému trendu severské krimi. Zatím nemám v této kategorii žádné zkušenosti, proto nemám s čím porovnávat. Překvapilo mě, že je kniha tak útlá vzhledem k možné šíři obsahu. Vyústění příběhu mě zklamalo. Autorka zřejmě počítá s pokračování, kde se dozvíme více. Nic tedy není ztraceno.

Dílo se od počátku odvolává na sociální sítě a pokouší se zvýrazňovat nebezpečí plynoucí z anonymity na internetu. Tento potenciál se mi zdá nedostatečně využitý, neboť kromě několika internetových zpráv a udání se v knize  tento  je v neuplatňuje a děj neovlivňuje.

Naopak se mi líbila rozvinutá psychologie postav, i když se mi zdálo až směšné, jak se bývalá specialistka na internetové zločiny vyrovnává se závislostí na facebook, který si povoluje jen jednou denně, a přesto má potřebu ve středním věku dávat status o nové práci.

Z nějakého blíže neidentifikovatelného důvodu na mě celý koncept působil lehce naivně, ale v závěrečném zhodnocení díla pozitivní hodnoty převažují  nad zápornými, takže bych knihu doporučila všem fanouškům krimi, zejména pak ženskému pokolení.