Zlý jen na půl?

Zlý jen na půl?

Half Bad byste si měli vrýt do paměti hned z několika důvodů. Tím prvním a jistě i směrodatným je skutečnost, že byla koupena filmová práva. S tím také souvisí i další, neméně zanedbatelný – Napůl zlý se zapsal do Guinessovy knihy rekordů. A to nejen jednou. Poprvé jako „nejpřekládanější kniha debutové autorky ještě před svým vydáním“, dále pak jako „nejpřekládanější dětská kniha debutové autorky ještě před svým vydáním“. Tato chystaná trilogie je svým úspěchem často přirovnávána k Hunger Games, Harry Potterovi, Twilight i 1984. Samotná autorka je zářným příkladem cílevědomosti. Když své dílo posílala poprvé, byla odmítnuta s tím, že její příběh prostě není dobrý. Sally Green ale zatnula zuby, knihu znovu přepsala a zkusila to znovu. Tentokrát už úspěšně.

Samotná kniha zaujme především svým netradičním stylem. Sally Green střídá první osobu s druhou a používá pouze holé věty bez nějakých větších popisů. To by někomu možná nemuselo tak docela sednout, pokud ale rádi experimentujete, žádný nepřekonatelný problém to jistě nebude. Příběh je rozdělený do šesti částí, z nichž první tři sestávají z informací o čarodějnickém světě a dětství hlavního hrdiny Nathana. Ten se v něm nalézá přesně v půli. Ano, uhodli jste. Proto ten napůl zlý. Mně osobně těch prvních dvě stě stran přišlo poměrně nudných, proto jsem se nějakou dobu nemohla začíst a jednotlivé stránky jsem doslova louskala. Což je taky ten hlavní důvod, proč na mě kniha asi nezapůsobila tak, jak by měla. Ta atmosféra mě ve finále přesto dostala.

Je mi jasné, co si při pohledu na knihu říkáte. Pff, to bude buď zase další otřelé přeslazené Young Adult a Harryho Pottera to beztak nepřekoná… A co že je to dystopie? Hunger Games jsou nej. Tady musím odporovat, zas tak zlé to není, a i když tato kniha celkově vzato není tak úplně jedna z mých nejoblíbenějších, rozhodně má co říct. První odlišností je již zmíněná atmosféra. Ta na vás velmi často působí jako temný těžký mrak, kterého se prostě nelze zbavit a dělá tak z celého díla něco, co v jiných knihách nenajdete. Autorka se s ničím nemazlí a nebere si servítky. Z toho jste samozřejmě celou dobu patřičně na nervy, až vám občas přebíhá mráz po zádech.

Největší nevýhodu knihy jsem spatřovala v nereálnosti. Ačkoliv se děj odehrává v současnosti, nenajdete v něm absolutně žádný náznak moderních technologií ani dnešních poměrů. Samotné postavy jednají téměř jako by byly bez duše, právě proto si prostě nepředstavíte, že se něco takového „někde ve světě“ opravdu odehrává a Napůl zlý tak zůstává zasazený pouze v knize.

Z celé knihy na mě nejvíce zapůsobil konec. Jako pořádný cliffhanger se do vás zaryje a nepustí (a teď bych s dovolením chtěla napsat „dokud si nepřečtete další díl, který ovšem zatím není“). Otázkou zůstává, jestli knihu pojmete jako netradiční, místy až divný YA fantasy thriller nebo jestli na ni z nedostatku akce zanevřete a jako na truc si další díl prostě nepřečtete. Nutno podotknout, že já se tak úplně nepřiklonila ani k jedné straně, protože i když Half Bad nenaplnil má očekávání, nedá se mu  upřít, že by nebyl originální. Celkově bych do knihy pod 15 let nešla, na to je styl autorky až příliš drsný. Se zvědavostí pak vyhlížím druhý díl, který by měl u nás vyjít příští rok v dubnu. Kdo ví… Třeba mě Sally Green po tom pomalejším rozjezdu ještě překvapí.

Zakoupit na eshopu Bux.cz

Věra Škodová

V reálném světě bloggerka a pisálek, v tom nereálně skutečném zase snílek, zarytá posluchačka hudby a velká milovnice dobrých příběhů (a samozřejmě velká kritička filmů podle knižních předloh). Ať už se jedná o fantasy, obyčejný román nebo něco více psychologického, dokáže být závislá vesměs na čemkoliv. Apropo, to se týká především amerických seriálů, bez kterých pomalu nedá ani floka. Závěrem snad jen to, že jejími pařáty neproklouzne ani písmenko.