Select Page

Díra u Hanušovic/Nowhere in Moravia

Díra u Hanušovic/Nowhere in Moravia

Je 17:45 h a já vstupuji (po mnoha letech) opět do kina Scala. Musím říct, že od mé poslední návštěvy se leccos změnilo a k mému příjemnému překvapení směrem k lepšímu. U vstupu se na mne usmívá paní pokladní, u které si vyzvedávám lístek. Poté procházím foyer, kde si mohu přečíst více o novém projektu „adoptuj sedačku“ (následně k tomuto tématu shlédnu i vtipně zpracovaný reklamní šot promítaný před začátkem představení). Cestou se zastavím v kavárně, kde mi opět usměvavý pan vrchní nabídne nápoje, které si se sebou mohu vzít přímo do sálu (opět připisuji nové podobě Scaly plusové body). U vstupu do sálu se pozdravíme s paní uvaděčkou, která nám sdělí, že se můžeme usadit kdekoliv v sále a tak si vybírám místo v poslední řadě uprostřed. Sál je hodně naplněný (pravda nějaká volná místa zbyla), ale kdo by to počítal. Zaujal mne však jeden velmi netradiční divák – pes, sedící ve stejné řadě jako já. A světla  zhasla.

Děj se odehrává v malé vísce v České republice, která je tak malá, že její název by nikomu nic neřekl. Nazvat jí dírou však mluví za vše. Že zde „chcípl pes“ a „díru do světa“ tu nikdo neudělá, to je nejspíš všem jasné. Co má být tedy na tomhle zajímavého? Miroslav Krobot v roli režiséra i spoluautora scénáře věrně, bez obalu, bez příkras, se snahou o odlehčení formou úsměvných scén, které jsou však převáženy reálnými výjevy z každodenního života plného malých či velkých útrap, křivd či prohřešků, se snaží přiblížit divákovi život na venkově. Hlavní hrdinové dávají nahlédnout divákovi „pod pokličku“ svého soukromí, které je na „dědině“ stejně veřejným tajemstvím a tak není co skrývat. Tatina Vilhelmová (Maruna) a Lenka Krobotová (Jaruna) jsou sestry, jejich životy jsou však zcela odlišné. Zatímco Maruna dře kolem rodinného domu, kde žijí společně s matkou, Jaruna pracuje jako zdravotní sestra a časem se odstěhuje do Německa k finančně zajištěnému staršímu pánovi (bratrovi jedné obyvatelky vesnice, kde Jaruna žije), nemocnou matku tak nechává plně na starost Maruně. Jaroslav Plesl (Olin) – v roli obecního „blázna“, ze kterého si lidé utahují, je v jádru citlivý a zranitelný. Tajně miluje Marunu, časem se odváží jí své city přiznat. Kdo by to ale bral vážně…?

Ivan Trojan (starosta) v roli starosty (kterým ve skutečnosti vůbec nechtěl být) se snaží zvládat své pracovní povinnosti i svůj soukromý život. Ani v jednom se mu však nedaří. Tajně se schází s Marunou, která však nemá problém se scházet i s jinými muži. Zjištění, kdo je otcem dítěte, které v závěru filmu čeká, je opravdu „oříšek“, který nerozlouskává ani režisér a ponechává tak divákům prostor pro vlastní fantazii.

Hynek Čermák (Ladin) a Simona Babčáková (Laďova stará) – skvělá dvojice, doplněná do trojice spolubydlícím i spolunocležníkem ve všech směrech (David Novotný). Jediná večerní zábava je pivo a zelená v místní hospodě a k tomu pořádná porce televizní zábavy. Škoda jen, že jim alkohol „zatemní mozek“ a napomůže dokonání toho, co již tak dlouho slibovali, …

Herci své role ztvárnily excelentně. Pokud mate volný večer a chuť se podívat na jiný než městský život – zakoupení vstupenky a návštěva kina Scala a filmu Díra u Hanušovic je dobrou volbou.

vice scala

About The Author

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.